شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
تصاویر/ مراسم سخنرانی و عزاداری دهه دوم محرم الحرام در خوی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رضوانی گفت: دشمنان در تلاش هستند مراسمات عزاداری امام حسین (ع) را به انحراف بکشانند تا از مسیر خود دور شود و در ابعاد مختلف زندگی فرد تاثیر درستی نگذارد.

حجت الاسلام محسن رضوانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه در اصفهان، پیرامون حقیقت عزاداری اسلامی اظهار داشت: عزاداری صحیح باید منطبق بر مدار اسلام باشد، اگر عزاداری غیر اسلامی شد، دیگر عزاداری نیست و آن نوعی میدان داری یا خودمداری و یا یک حالتی فارغ از عزا و سوگ برای سرور و سالار شهیدان است.

وی مراحل و مراتب عزاداری را یادآور شد و گفت: آنچه که مسلم است، در وهله ی نخست، عزاداری آن است که خدای متعال آن را از ما خواسته است. عزاداری که دشمن با آن مشکلی ندارد و آن را می‌پذیرد، عزاداری نیست و ماهیت دیگری دارد.

حجت الاسلام رضوانی به عزاداری به سبک امپریالیسم اشاره و تصریح کرد: در نگاه امپریالیسم، عزاداری که در آن رویکرد حاجت مندانه و تبرک آمیز وجود داشته باشد را می‌پسندند و آن را باعث فاصله گرفتن از تفکر، اندیشه، تلاش، شور و شعور و حماسه و حرارت می‌دانند و عزایی که از آن بوی تفکر و احساس وظیفه و قرار گرفتن پشت سر شعارهای اما حسین (ع) خصوصا هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة باشد را امپریالیسم نمی‌پذیرد.

وی افزود: هرگاه در عزاداری برای گرفتن حاجت، فاصله گرفتن از تربیت، عدم توجه به رسالت و فلسفه قیام عاشورا صف بکشیم، امپریالیسم می‌پسندد و برای ادامه و برقراری این روش پول هم خرج می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه بااشاره به اینکه مایکل برانت معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، سی سال قبل عنوان کرده« وقتی متوجه شدیم که جلسات امام حسین (ع) که توسط شیعیان برگزار می‌شود برای ما یک خطر است، ما صد میلیون دلار در کنگره تصویب کردیم» خاطر نشان کرد: در کتاب《عزاداری حقیقی》 استاد شجاعی به ابعاد عزاداری حقیقی به خوبی اشاره کرده است.

وی افزود: دشمنان در تلاش هستند تا بتوانند این جلسات را به انحراف بکشانند و به سمت زاهد گرایی، حاجت گرایی ببرند و اشعار، سخنرانی ها و مداحی ها را به سمت صرفا احساسی سوق دهند.

حجت الاسلام رضوانی پیرامون مراتب عزاداری اظهار داشت: مراتب عزاداری در وهله نخست یک حالت ساختاری است که شامل پوشیدن لباس سیاه و چیدمان عزاداری و حالت عزا به خود گرفتن است. مورد دوم بحث غمناک شدن و اندوهناک شدن است و مرحله ی بعد مرحله شناختی است.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با مرحله شناختی عزاداری تصریح کرد: حجت خدا کسی است که در تمام اسرار الهی و علم ماکان و مایکون در سینه اش نهفته است و واسطه فیض خداست، وجود او باعث سلامت و حیات حقیقی برای کل عالم بوده، ثارالله است یعنی مانند خون در بدن انسان، عامل حیات است و کسی است که اکسیژن حقیقی را به تمام عالم می‌رساند و عالم را از نابودی از هلاکت نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در عالم جنایت و فاجعه و مردگی وجود دارد گفت: علت آن این است که امام حضور دارد اما ظهور ندارد و همین ظهور امام که جلوی آن گرفته شود اینهمه خسارت دارد و «الوتر الموتور» اینجا معنا می یابد که هنوز انتقام نبودِ امام گرفته نشده و با ظهور حضرت محقق می‌شود.

حجت الاسلام رضوانی تصریح کرد: مرحله بعد از شناخت ائمه(ع) این است که، ما رویکرد و سبک زندگی‌شان را در اقتصاد، سیاست و در خانواده، در صنعت و بهداشت و در همه ابعاد زندگی بدانیم و آن را بکار ببریم، این مرحله، مرحله عملگرایانه است که ما باید اخلاق، رفتار و کردار خود را با اهل بیت (ع) منطبق کنیم و فاصله مان را با امام کاهش دهیم.

وی در پایان گفتگو، عزاداری حقیقی را اینگونه بیان کرد: عزاداری حقیقی یعنی فکر و اندیشه در جهت تحقق آرمان ها و اهدافی که ما برای آن عزا سرپا کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha